Podujatia

Konferencia: Tri úlohy pre nového ministra školstva

26. októbra sme v KC Dunaj zorganizovali diskusiu 3 ÚLOHY PRE NOVÉHO MINISTRA ŠKOLSTVA, na ktorej vystúpili štyria odborníci na školstvo: Daniel BútoraJuraj HipšRoman Baranovič a Róbert Chovanculiak.Konferencia: Tri úlohy pre nového ministra školstva

Každý z rečníkov dostal na úvod priestor 10 minút, počas ktorých mal predstaviť tri úlohy pre nového ministra školstva. Ako prvý vstúpil Daniel Bútora, ktorý zdôraznil dôležitosť predvídateľnosti v školstve. Teda ministerstvo by nemalo robiť nečakané a skokové zmeny. Taktiež by malo ministerstvo oceniť a využiť ostrovčeky pozitívnej deviácie – kvalitné školy, ktoré už dnes v systéme existujú, ale ich dobrá prax sa šíri len pomaly. A na záver upozornil na problém absencie manažovania a podpory verejných zriaďovateľov pre ich riaditeľov a školy. V jednej súkromnej sieti škôl majú 100-krát väčšiu kapacitu na podporu riaditeľov, než má najväčší zriaďovateľ na Slovensku – mesto Košice.

Druhým rečníkom bol Juraj Hipš, ktorý poukazoval na dôležitosť rozhodovania sa na základe dát a vyzval na pokračovanie v kurikulárnej reforme. Taktiež upozornil ministerstvo, aby nepodliehalo tlakom súčasných štruktúr na vysokých školách, ktoré broja proti novej reforme a vpusteniu nových ľudí do správnych rád.

Tretím rečníkom bol Róbert Chovanculiak. Ten navrhol ministrovi spraviť tri nepekné veci. Po prvé, zvýšiť platy učiteľom v bratislavských okresoch, kde výrazne chýbajú učitelia. Po druhé, zmeniť financovanie vysokých škôl z preplácania nákladov na nakupovanie výsledkov. A po tretie, po vzore zo zahraničia vytvoriť systém paralelných škôl, ktoré by nepodliehali regulačnej kazajke.

Posledným rečníkom bol Roman Baranovič, ktorý upozornil verejnosť, že k ministrovi by sme nemali pristupovať ako ku spasiteľovi, ktorý vyrieši všetky naše problémy. Ale riešenie problémov by sa malo diať na základe participácie množstva aktérov v školstve aj mimo neho. Úlohou ministerstva by malo byť vytvorenie platformy, kde sa títo aktéri budú môcť zapojiť do zmien. Upozornil, že na Slovensku stále nevieme jasne povedať, čo sú ciele financovania vzdelávania ani aká je presne úloha škôl.

Nasledovala viac ako hodinová diskusia spolu s viac ako 70 divákmi, z ktorých mnohí sa do diskusie zapojili. Preberali sa mnohé témy od tých hlbokých a filozofických ako sloboda v školstve, financovanie domškolákov, úloha vzdelávania v spoločnosti až po aktuálne ako napríklad problémy s energiami či prílev utečencov z Ukrajiny.

Záznam celej diskusie si môžete pozrieť tu.

Na záver by sme sa ešte raz chceli poďakovať partnerom, ktorí prispeli k tomu, aby sme podujatie mohli zorganizovať. Ďakujeme partnerovi podujatia programu Erasmus+ a mediálnemu partnerovi Denníku N.

Tešíme sa na vás nabudúce!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *